יום שלישי, 9 בדצמבר 2008

סילבוס לקורס דיאלוג יהודי ערבי מחקר פעולה


מטרות

1. לבנות ולשפר את המגע, והדיאלוג בין יהודים וערבים במכללה, כלומר ליצור נסיבות ומקומות שיביאו לתקשורת אמיתית מבלי לפחד מהסנקציות של המערכת עצמה.

2. לבנות יחד מנגנוני שיח ומנגנונים חברתיים שיאפשרו לשני הצדדים לומר גם דברים שיש עליהם מחלוקת עמוקה וקשה. הכוונה היא לגעת באי האמון ובגזענות ההדדיים ולהכיר בדיכוי ובאפליה על רקע חברתי ולאומי שחווים הערבים במדינת ישראל.

3. להפוך את הדיאלוג הזה למעשי – לבסיס לפעולות חברתיות ואינטלקטואליות משותפות שמאפשרות צמיחת חברויות חדשות, למרות ההבדלים הלאומיים, פוליטיים, חברתיים, תרבותיים.

4. ליצור בסיס לשיפור היחסים המורכבים בין הקהילות, כשאלה המשתתפים בשיח עשויים להפוך לשליחים של שלום ולסוכנים של שינוי חברתי במכללה כולה.

5. לעשות צעד אחד קדימה לקראת שוויון הזדמנויות בין תלמידי המכללה היהודים והערבים באמצעות בניית תוכנית לימודים ועבודה משותפת: שתיקח בחשבון גם את הידע והיכולות של התלמידים הערבים כיחידים וכקבוצת מעוט חברתית, תרבותית ופוליטית הטרוגנית.

שתאפשר לתלמידים הערבים לפרוץ את תקרת הזכוכית ולהגיע לרמת הישגים שוויוניות לזו של התלמידים היהודים.

6. להתחיל לבנות מודל לעבודה ולימודים משותפים של נציגי קבוצות לאומיות, חברתיות, תרבותיות, מעמדיות ומגדריות המצויות בקונפליקט. במסגרת המודל יוצגו דרכים בהם ניתן להשיג שוויון הזדמנויות בארגונים בהם נפגשים פרטים המשתייכים לקהילות המצויות ביחסי כוח א-סימטריים


תיאור הקורס:

קורס זה שם לו למטרה לבנות במשותף, מרצים וסטודנטים, מחקר פעולה שנועד לשפר את ההידברות בין סטודנטים יהודים לערבים במכללה, ולקדם שוויון הזדמנויות לתלמידים הערבים. בתחילת הקורס תעשה למידה משותפת של הנושא , שתכלול איסוף של ידע מכל הסוגים, באמצעות קריאת מאמרים, צפייה בסרטים, הרצאות, סיורים ויצירת מפות ונארטיבים אישיים של הסטודנטים עצמם. כל זאת תוך דיאלוג בין הסטודנטיות ערביות/ערבים ויהודיות/יהודים על הידע הנאסף. המטרה להפוך את הדיאלוג למעשי – לבסיס לפעולות חברתיות ואינטלקטואליות משותפות שמאפשרות צמיחת שותפויות חדשות, למרות ההבדלים הלאומיים, פוליטיים, חברתיים, תרבותיים.

בחלק השני של הקורס תעבוד הקבוצה ביחד על בניית תוכנית לימודים ועבודה משותפת שתיקח בחשבון גם את הידע והיכולות של התלמידים הערבים כיחידים וכקבוצת מעוט חברתית, תרבותית ופוליטית הטרוגנית. הכוונה היא ליצור ולהפיץ במכללה דרכי חשיבה ועבודה חדשים שיאפשרו לתלמידים/תלמידות הערבים לפרוץ את תקרת הזכוכית ולהגיע במכללה לרמת הישגים שוויוניות לזו של התלמידים היהודים.

מאחר שזהו מחקר פעולה, תכני הקורס נקבעים מראש רק באופן כללי. האינטראקציה בין הסטודנטים, החומרים שיובאו לכיתה, הרעיונות שנעלה במהלך העבודה המשותפת יקבעו הרבה מאוד מה יקרה במהלך השעורים.

הנושאים המפורטים למטה הם המלצה בלבד. במרבית הקבוצות עסקנו בהם באופן אינטנסיבי ואנחנו מניחות שהן יעלו גם עכשיו. עם זאת העבודה עם הסטודנטים קובעת מה ילמד בפועל כשחלק מהשעורים מועברים על ידי הסטודנטים עצמם, המביאים לכתה מאמרים אקדמיים וסרטים ועליהם נערך הדיון.


נושאים

1. מחקר פעולה מהו? (תרגול באמצעות מחקר זוטא בנושא של מפגש בין יהודים וערבים במכללה)

2. מה הן קבוצות מפגש יהודי ערבי ומה מטרתן?

3. למידה של שני הנארטיבים ההיסטוריים והחברתיים: הציוני והפלסטיני

4. פליטות ובית כנושא משותף ליהודים ולערבים

5. התבטאות יחסי יהודים ערבים במצב ובתכנים של מערכות החינוך הישראליות: הערבית והיהודית

6. התבטאות יחסי יהודים וערבים במרחב הגיאוגרפי

7. מה הן מפות קוגנטיביות ואיך קוראים ועובדים איתן?

8. אוטו-אתנוגרפיות וכוחן.

9. סולדריות, אקטיביזם חברתי ושינוי חברתי


אין תגובות: